اعتباربخشی آموزشی بیمارستان


 

نظام اعتبار بخشی آموزشی بیمارستانها یکی از مهمترین الگوهای رصد فعالیتهای بیمارستانهای آموزشی و ارزیابی عملکرد آنها می باشد. در این الگو ابعاد مختلف عملکرد یک بیمارستان که آن را برای ارائه آموزش بالینی در سطوح مختلف مناسب می‌سازد از سوی کارشناسان خبره این امر مورد بررسی قرار گرفته و انطباق آنها با استانداردهای تعریف شده موجود ارزیابی می‌شود.

 

سنجه های اعتباربخشی

در مجموع، حیطه‌های اعتباربخشی آموزشی، شامل 71 سنجه در 7 حیطه میباشد که از این سنجه ها، 36 سنجه کاملا ضروری، 25 سنجه ضروری و 10 سنجه توسعه ای است: سنجه کاملا ضروری، سطحی از استاندارد است که بیمارستان آموزشی همواره باید آن را اجرا نماید. سنجه ضروری، سطحی از استاندارد است که بیمارستان تا دو سال پس از تاریخ ابلاغ سنجه‌ها، باید آن اجرا نماید و سطح توسعه‌ای، سطحی از استاندارد است که بیمارستان تا چهار سال پس از ابلاغ سنجه‌ها، باید به آن دست یابد. 

همچنین نمره دهی برای هر سنجه لحاظ شده است. برای هر یک از سنجه ها وزن دهی با توجه به دو مولفه انجام شده است: یکی میزان دشواری دستیابی به آن تحت عنوان "ضریب دستیابی" و از 1 تا 3 تقسیم شده است به نحوی که ضریب 1 کمترین سختی و ضریب 3 بیشترین سختی دستیابی را دارد و دیگری تاثیر و اهمیت آن در آموزش فراگیران تحت عنوان "ضریب اهمیت آموزشی" و از 1 تا 5 تقسیم شده است. ضریب 1 کمترین تاثیر و ضریب 5 بیشترین تاثیر را در آموزش دارد. میانگین این دو ضریب، وزن هر سنجه می باشد.


محورهای اعتباربخشی آموزشی

حیطه استاندارد سنجه فایل
مدیریت آموزش در بیمارستان‌های آموزشی بیمارستان در سند استراتژیک، اهداف آموزشی خود را مشخص کرده و برنامه‌ های عملیاتی خود را برای رسیدن به این اهداف ارائه می‌نماید. بیمارستان در سند استراتژیک، اهداف آموزشی خود را مشخص کرده است.

ابلاغ سند استراتژیک

پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی بیمارستان دارای نظام مدون جهت ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی زیر نظر دانشکده پزشکی می‌ باشد. بیمارستان دارای برنامه جامع مدون * و مصوب ** به منظور ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی *** می‌ باشد. برنامه جامع مدون
اعضاء هیات علمی کادر اصلی آموزش بیمارستان، اعضاء هیات علمی دانشگاه می‌ باشند. کادر اصلی آموزش بیمارستان، اعضاء هیات علمی می‌ باشند. اعضاء هیئت علمی
فراگیران
معاون آموزشی بیمارستان سازو کار و برنامه مکتوب و مشخصی برای آشنایی فراگیران با محیط آموزشی، اعضاء هیات علمی، مدیریت بیمارستان و مقررات داخلی بیمارستان و ... دارد. بیمارستان برنامه توجیهی * بدو ورود برای رده‌ های مختلف فراگیران را اجرا می‌نماید. برنامه توجیهی
مدیریت تسهیلات، فضا، امکانات، تجهیزات و منابع مالی و انسانی آموزشی و پژوهشی بیمارستان فضا و تجهیزات مناسب برای ارائه خدمات آموزشی به فراگیران متناسب با تعداد فراگیران و برنامه های آموزشی و نوع خدمات، در فضا های مختلف مراقبتی فراهم کرده است. بیمارستان حداقل فضا * و تجهیزات برای ارائه خدمات آموزشی به فراگیران متناسب با تعداد فراگیران و برنامه‌ های آموزشی و نوع خدمات، در فضا های مختلف مراقبتی فراهم کرده است. فضای آموزشی
آموزش فراگیران در بخش‌های اورژانس و پاراکلینیک در بخش‌ های پاراکلینیک امکان دسترسی فراگیران به فایل‌ های آموزشی مرتبط وجود دارد. در بیمارستان دستورالعمل اجرایی در زمینه امکان دسترسی به فایل‌ های بخش‌ های پاراکلینیک برای فراگیران با حفظ محرمانه بودن اسرار بیمار تدوین شده و اجرا می‌ شود. فرایند دسترسی به فایلهای پاراکلینیکی
برنامه ها و فرآیندهای آموزشی کنفرانس‌ های علمی با مشارکت گروه‌ های آموزشی برگزار می‌ گردد. مستندات برگزاری کنفرانس‌ های علمی با همکاری گروه‌ های آموزشی در بیمارستان موجود است. برنامه کنفرانسهای علمی
رعایت حقوق بیمار در فرآیندهای آموزشی در تمام فرآیند های آموزشی رعایت حقوق گیرندگان خدمت تضمین می‌ گردد. بیمارستان در خصوص رعایت حقوق گیرندگان خدمت به فراگیران، آموزش داده و در تمامی فرآیند های آموزشی بر این امر تأکید شده است. رعایت حقوق گیرندگان خدمت
بیمارستان‌های آموزشی به عنوان عرصه پژوهش‌های بالینی بیمارستان معاون پژوهشی / آموزشی دارد. معاون پژوهشی بر فعالیت های پژوهشی بیمارستان نظارت دارد. در ساختار بیمارستان، معاون پژوهشی ، مسئول واحد توسعه تحقیقات بالینی نیز می‌ باشد. ابلاغ معاون آموزشی پژوهشی

 

محمدرضا مختاری

کارشناس اعتباربخشی آموزشی بیمارستان

اعتباربخش آموزشی