اعتباربخشی بیمارستان


دکتر مریم امجدی

تحصیلات: دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

سمت: کارشناس اعتباربخشی و دفتر بهبود کیفیت

تماس: 03434260080


 

شرح وظایف

 


 

مفهوم اعتبار بخشی

- اعتبار بخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استاندارد های مشخص است. استانداردهائی که بر بهبود مداوم کیفیت، محور بودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تاکید دارد. «اعتبار بخشی» برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کارگرفته می شود.

- خط مشی مراقبتهای سلامت و درک آنچه به کیفیت مراقبت مربوط می شود و تمرکز بر روی اصول بنیادی برای یکپارچه نمودن توسعه سیستم بهداشت و درمان و پویا نمودن آن، اساس «اعتبار بخشی »را تشکیل میدهد.

نحوه اعتبار بخشی

  • در اجرای ارزیابی اعتباربخشی نسل نوین که بر اساس "کتاب راهنمای استانداردهای اعتباربخشی" انجام می گیرد بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، اطلاعات بیمارستانی خود را در سامانه اعتباربخشی ملی بارگذاری کرده و براساس برنامه زمانی مشخص که توسط دانشگاه به بیمارستانها اعلام میگردد ارزیابی داخلی خود را به همراه سنجه های غیرقابل ارزیابی بارگذاری کرده و پس از تایید توسط اداره اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه و ارسال به سامانه اعتباربخشی بیمارستان، براساس برنامه تعیین شده و اطلاع زمان انجام ارزیابی، اعتباربخشی توسط معاونت درمان با بهره گیری از ارزیابان منتخب وزارت متبوع و دانشگاه علوم پزشکی انجام می پذیرد؛ سپس امتیازات ارزیابی در سامانه ملی اعتباربخشی بارگذاری شده و طی گذشت زمانی مشخص برای بیمارستان کارنامه صادر گردیده و بر این اساس گواهینامه توسط وزارت متبوع صادر می گردد.

حیطه سنجه   فایل
رهبری و مدیریت      
سند استراتژیک      
برنامه عملیاتی بیمارستان و ابلاغ آن      
مدیریت منابع انسانی و بهداشت حرفه ای      
مدیریت خدمات پرستاری      
مراقبت و درمان      
دارویی و تجهیزات پزشکی      
مدیریت اجرایی      
پیشگیری و بهداشت      
مدیریت اطلاعات      
مدیریت خدمات پاراکلینیک      
رعایت حقوق گیرندگان خدمت      
تاسیسات      
ایمنی و خطا      
کتابچه توجیهی بدو ورود به خدمت      
       

 

اعتبار بخشی بیمارستان